Rond het midden van de jaren 80 kwam in de Verenigde Staten een duidelijke vernieuwing in de country muziek tot stand. Gevestigde namen als Kenny Rogers, Dolly Parton en Waylon Jennings moesten terrein afstaan aan een nieuwe lichting artiesten waarvan George Strait, The Judds, Randy Travis en later Garth Brooks de belangrijkste waren.

Op de Engelstalige legerzender AFN was deze nieuwe stijl countrymuziek steeds meer te horen. Met name in de American Country Countdown met Bob Kingsley op zaterdagmiddag. Al snel begon ik de muziek te waarderen, de artiesten te volgen en de hits te draaien. Het landelijke middenwesten van de Verenigde Staten wordt door de inwoners zelf vaak 'The Heartland' genoemd en zo ontstond de naam voor m'n programma: Hits From The Heartland.
In de zomer van 1988 was ik voor het eerst lange tijd in Amerika. Ik was aangenaam verrast door de verscheidenheid aan verschillende zenders maar bleef steeds hangen bij de country hitstations. Toen ik weer op Schiphol stond met een koffer vol CD's en een hoofd vol ideeën, wist ik het zeker: "Dit moet ook in Nederland aanslaan." In het begin werd me vaak door collega programmamakers gevraagd: "Country muziek is dom, saai en achterlijk, hoe kun je ooit een lekker snel en flitsend countryprogramma maken?" In de 38 jaar dat Hits From The Heartland nu bestaat, is new country muziek steeds populairder geworden bij grote delen van de bevolking, voorziet het programma in een behoefte en is het een vaste waarde gebleken binnen het (country) radiolandschap. Meer dan 40 radiostations en internetstreams in het hele Nederlandse taalgebied (inclusief Vlaanderen en het Caribische deel van Nederland), Spanje, Engeland, Noord Ierland en Australië die Hits From The Heartland wekelijks uitzenden zijn hier het bewijs van.

Muziek is bijna vanaf de geboorte onmisbaar in m'n leven. Als zoon van een geluidseditor en saxofonist is muziek me met de paplepel ingegoten. Tijdens m'n lagere schoolperiode was ik vanwege astma vaak aan bed gekluisterd en luisterde ik veel naar de zeezenders.
Bij gebrek aan geld had ik een oude buizenradio gekregen en wanneer de discjockey begon te praten, drukte ik op de aan- en uitknop en kondigde ik de volgende plaat zelf aan. Het gedrukte exemplaar van de Top 40 lag voor me, zodat ik wist welke plaat zou komen.
Al snel maakte ik m'n eerste programma's en werd ik gevraagd om de muziek te verzorgen op schoolfeesten.
Later ging al m'n zuurverdiende geld op aan singletjes en zat ik elke vrijdagmiddag startklaar bij de radio om de ontbrekende nummers uit de hitparade op te nemen, vurig hopend dat de discjockey het intro van de plaat niet zou volkletsen.
Pielen met een mengpaneel, kabeltjes, cassetterecorders en storing veroorzaken met een 3 watt FM meetzendertje, het hoorde er allemaal bij.
Ik was bevoorrecht dat ik dichtbij de vliegbasis Soesterberg woonde en de Engelstalige legerzender AFN goed kon ontvangen. Het was een welkom alternatief voor Hilversum 3. Mijn smaak werd beïnvloed door alle muziek die hier nauwelijks op de enig overgebleven popzender te horen was. Mijn grote voorbeeld is Casey Kasem. Zijn American Top 40 was met zijn mooie stem, de informatie over de artiesten en de prachtige meerstemmig gezongen jingles een verademing vergeleken met de verzuilde publieke omroep die toen nog rotsvast in het zadel zat.
De jaren 80 stonden voor mij geheel in het teken van muziek en radio. Eind jaren 70 werd ik winkelhulp in een platenzaak. Van 1982 tot en met 1989 werkte ik full time in een platenwinkel in Bussum. In de weekends draaide ik in het hele land bij verschillende drive-in shows, was ik vaste club DJ in een aantal discotheken en jeugdcentra. Verder verzorgde ik programma's bij diverse radiostations waaronder Digitaal FM in Baarn. Tegelijkertijd maakte ik kennis met Amerikaanse militairen van de basis. De meesten werden goeie vrienden van me en leerden me bovendien vloeiend Engels spreken. Aan het eind van die roemruchte periode, koos ik voor een serieuze baan en ging ik studeren.

Ik heb sinds 24 jaar een crossmedia bedrijf. Eerst aan de zijkant en vanaf 2018 full time, doe onder meer veel voice over werk en draai nog gemiddeld een keer per maand alle soorten muziek op allerlei gelegenheden en festiviteiten. Ongeveer driekwart van m’n werk bestaat uit het geven van computertrainingen en het maken van instructievideo’s. Ontwikkelingen in de automatisering houd ik natuurlijk bij en ik ben veel bezig met social media zoals Facebook en Insta.
Hoogtepunt in m'n radioloopbaan was een gastoptreden bij het station KIX Country 104 in St. Louis in de VS met 2,5 miljoen luisteraars.
Mijn muzikale smaak is heel breed. Wat me het meest aanspreekt, zowel muzikaal als tekstueel, is new country. Dit lijkt allang niet meer op country & western maar is serieuze popmuziek waarin alledaagse thema's worden bezongen. Voor mij staat "Classic Rock" op de 2e plaats en dan met name bands als: Journey, Foreigner, Styx en Toto. Ook luister ik graag naar singer/songwriters. Verder alle ouwe soul en discostampers, zeg maar de Soul Show muziek uit de jaren 70 en 80. Maar ik trek m'n neus ook niet op voor lekkere hits van de afgelopen 40 jaar en de alternatieve rock stroming van tegenwoordig.
Ruim 38 jaar presenteer ik het new country programma 'Hits from the Heartland'. Daarin veel items zoals de 'Country Classic' en 'Nashville Now' met nieuws uit Music City USA. In 'Spotlight On' heb ik elke week een mini special over een groep, zanger of zangeres. Aan het begin van het tweede uur maak ik de nieuwe 'Mighty Roadroller' bekend. Verder is het nieuwste item: 'The Dutch Barn'. Eigentijdse country van eigen bodem. Tenslotte geef ik je ook een overzicht van de Billboard Country Airplay Top 10. Als het programma voorbij is, ben je helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de country muziek.

'> Camille Janszen | DLite-AM
DLite-AM Logo
Vol - Vol +

U2

SOMETIMES YOU CAN'T MAKE IT ON YOUR OWN


Zometeen op DLite

Bee Gees - Spicks and Specks

Camille Janszen

De eerste afleveringen van Hits From The Heartland zijn in 1986 uitgezonden door Digitaal HIT FM, een getolereerd piratenstation in Baarn wat tot 1989 bestond en een kweekvijver is gebleken voor DJ's en programmamakers in Hilversum. 
Rond het midden van de jaren 80 kwam in de Verenigde Staten een duidelijke vernieuwing in de country muziek tot stand. Gevestigde namen als Kenny Rogers, Dolly Parton en Waylon Jennings moesten terrein afstaan aan een nieuwe lichting artiesten waarvan George Strait, The Judds, Randy Travis en later Garth Brooks de belangrijkste waren.

Op de Engelstalige legerzender AFN was deze nieuwe stijl countrymuziek steeds meer te horen. Met name in de American Country Countdown met Bob Kingsley op zaterdagmiddag. Al snel begon ik de muziek te waarderen, de artiesten te volgen en de hits te draaien. Het landelijke middenwesten van de Verenigde Staten wordt door de inwoners zelf vaak 'The Heartland' genoemd en zo ontstond de naam voor m'n programma: Hits From The Heartland.
In de zomer van 1988 was ik voor het eerst lange tijd in Amerika. Ik was aangenaam verrast door de verscheidenheid aan verschillende zenders maar bleef steeds hangen bij de country hitstations. Toen ik weer op Schiphol stond met een koffer vol CD's en een hoofd vol ideeën, wist ik het zeker: "Dit moet ook in Nederland aanslaan." In het begin werd me vaak door collega programmamakers gevraagd: "Country muziek is dom, saai en achterlijk, hoe kun je ooit een lekker snel en flitsend countryprogramma maken?" In de 38 jaar dat Hits From The Heartland nu bestaat, is new country muziek steeds populairder geworden bij grote delen van de bevolking, voorziet het programma in een behoefte en is het een vaste waarde gebleken binnen het (country) radiolandschap. Meer dan 40 radiostations en internetstreams in het hele Nederlandse taalgebied (inclusief Vlaanderen en het Caribische deel van Nederland), Spanje, Engeland, Noord Ierland en Australië die Hits From The Heartland wekelijks uitzenden zijn hier het bewijs van.

Muziek is bijna vanaf de geboorte onmisbaar in m'n leven. Als zoon van een geluidseditor en saxofonist is muziek me met de paplepel ingegoten. Tijdens m'n lagere schoolperiode was ik vanwege astma vaak aan bed gekluisterd en luisterde ik veel naar de zeezenders.
Bij gebrek aan geld had ik een oude buizenradio gekregen en wanneer de discjockey begon te praten, drukte ik op de aan- en uitknop en kondigde ik de volgende plaat zelf aan. Het gedrukte exemplaar van de Top 40 lag voor me, zodat ik wist welke plaat zou komen.
Al snel maakte ik m'n eerste programma's en werd ik gevraagd om de muziek te verzorgen op schoolfeesten.
Later ging al m'n zuurverdiende geld op aan singletjes en zat ik elke vrijdagmiddag startklaar bij de radio om de ontbrekende nummers uit de hitparade op te nemen, vurig hopend dat de discjockey het intro van de plaat niet zou volkletsen.
Pielen met een mengpaneel, kabeltjes, cassetterecorders en storing veroorzaken met een 3 watt FM meetzendertje, het hoorde er allemaal bij.
Ik was bevoorrecht dat ik dichtbij de vliegbasis Soesterberg woonde en de Engelstalige legerzender AFN goed kon ontvangen. Het was een welkom alternatief voor Hilversum 3. Mijn smaak werd beïnvloed door alle muziek die hier nauwelijks op de enig overgebleven popzender te horen was. Mijn grote voorbeeld is Casey Kasem. Zijn American Top 40 was met zijn mooie stem, de informatie over de artiesten en de prachtige meerstemmig gezongen jingles een verademing vergeleken met de verzuilde publieke omroep die toen nog rotsvast in het zadel zat.
De jaren 80 stonden voor mij geheel in het teken van muziek en radio. Eind jaren 70 werd ik winkelhulp in een platenzaak. Van 1982 tot en met 1989 werkte ik full time in een platenwinkel in Bussum. In de weekends draaide ik in het hele land bij verschillende drive-in shows, was ik vaste club DJ in een aantal discotheken en jeugdcentra. Verder verzorgde ik programma's bij diverse radiostations waaronder Digitaal FM in Baarn. Tegelijkertijd maakte ik kennis met Amerikaanse militairen van de basis. De meesten werden goeie vrienden van me en leerden me bovendien vloeiend Engels spreken. Aan het eind van die roemruchte periode, koos ik voor een serieuze baan en ging ik studeren.

Ik heb sinds 24 jaar een crossmedia bedrijf. Eerst aan de zijkant en vanaf 2018 full time, doe onder meer veel voice over werk en draai nog gemiddeld een keer per maand alle soorten muziek op allerlei gelegenheden en festiviteiten. Ongeveer driekwart van m’n werk bestaat uit het geven van computertrainingen en het maken van instructievideo’s. Ontwikkelingen in de automatisering houd ik natuurlijk bij en ik ben veel bezig met social media zoals Facebook en Insta.
Hoogtepunt in m'n radioloopbaan was een gastoptreden bij het station KIX Country 104 in St. Louis in de VS met 2,5 miljoen luisteraars.
Mijn muzikale smaak is heel breed. Wat me het meest aanspreekt, zowel muzikaal als tekstueel, is new country. Dit lijkt allang niet meer op country & western maar is serieuze popmuziek waarin alledaagse thema's worden bezongen. Voor mij staat "Classic Rock" op de 2e plaats en dan met name bands als: Journey, Foreigner, Styx en Toto. Ook luister ik graag naar singer/songwriters. Verder alle ouwe soul en discostampers, zeg maar de Soul Show muziek uit de jaren 70 en 80. Maar ik trek m'n neus ook niet op voor lekkere hits van de afgelopen 40 jaar en de alternatieve rock stroming van tegenwoordig.
Ruim 38 jaar presenteer ik het new country programma 'Hits from the Heartland'. Daarin veel items zoals de 'Country Classic' en 'Nashville Now' met nieuws uit Music City USA. In 'Spotlight On' heb ik elke week een mini special over een groep, zanger of zangeres. Aan het begin van het tweede uur maak ik de nieuwe 'Mighty Roadroller' bekend. Verder is het nieuwste item: 'The Dutch Barn'. Eigentijdse country van eigen bodem. Tenslotte geef ik je ook een overzicht van de Billboard Country Airplay Top 10. Als het programma voorbij is, ben je helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de country muziek.